Siapa kata nilai integriti hanya perlu diterapkan kepada kumpulan yang berkerjaya sahaja? Adakah remaja sebagai individu, pelajar dan penganggur tidak perlu mempunyai kesedaran tentang integriti?
Persoalan ini
perlu dirungkaikan oleh semua pihak, terutamanya golongan remaja sendiri,
tentang makna sebenar integriti pada diri mereka sebagai individu. Remaja hari
ini perlu melihat integriti terhadap diri sendiri dan kemudiannya integriti
terhadap tugasan mereka. Remaja hari ini sama ada pelajar pada peringkat
sekolah, matrikulasi, pendidikan asas di institusi pengajian tinggi (IPT)
ataupun mahasiswa, termasuk juga pekerja muda yang berjawatan makan gaji atau
bekerja sendiri, perlu menerapkan nilai integriti dalam setiap gerak kerja
mereka. Tiada yang terlepas untuk melakukan perkara yang betul dalam aktivti harian
masing-masing. Tiada yang terkecuali rutin masing-masing tanpa memberikan
perhatian terhadap aspek integriti.
Meletakkan
sesuatu perkara pada tempat yang betul berdasarkan peraturan yang ditetapkan
ialah makna umum tentang integriti. Berpandukan Pelan Integriti Nasional yang
dilancarkan oleh Perdana Menteri yang kelima pada bulan April 2004, nilai
integriti merujuk amalan, cara hidup serta personaliti yang berteraskan ciri
moral dan etika yang diasuh oleh kepercayaan masing-masing. Definisi ini diaspirasikan
daripada cabaran keempat dalam Wawasan 2020 yang berhasrat untuk menjadikan
rakyat Malaysia yang maju secara seimbang mengikut acuan sendiri. Acuan sendiri
bermakna rakyat Malaysia yang hebat dari aspek material dan teknologi; dalam
masa yang sama juga, hebat dari aspek kemanusiaan dan personalitinya.
Pembentukan
personaliti hebat berdasarkan nilai moral merupakan cabaran besar bagi remaja
hari ini. Sebagai kumpulan yang akan datang, remaja hari ini perlu bersedia
untuk memantapkan diri masing-masing dengan nilai hidup yang hebat berasaskan
integriti. Dalam suasan hari ini, seseorang remaja di Malaysia perlu dipandukan
oleh semua pihak yang lebih dominan dalam kehidupan mereka agar sentiasa intim
dan mesra dengan nilai integriti.
Penerapan
integriti pada tahap individu perlu melinbatkan semua peringkat usia. Nilai
integriti seharusnya menjadi cara hidup bagi setiap ahli masayarakat di
Malaysia, khususnya, dan seluruh dunia, umumnya. Penerapan nilai ini pada usia
yang masih muda seperti pada peringkat sekolah rendah lagi akan menghasilkan
kumpulan masyarakat yang terasuh dengan nilai yang baik bermula daripada
peringkat usia yang muda. Namun begitu, cabaran yang besar serta kritikal ialah
penerapan integriti kepada kumpulan remaja. Peringkat remaja yang mendominasi
pelbagai keinginan baharu serta mudah terpengaruh dengan pelbagai keadaan di
persekitaran mereka menjadikan usaha penerapan integriti lebuh mencabar.
Cabaran utama
bagi pihak berwajib seperti ibu bapa, guru, pemimpin masyarakat dan kerajaan
ialah mendidik remaja tentang kepentingan mengaplikasikan integriti dalam
setiap aktiviti remaja agar integriti menjadi amalan rutin dalam kehidupan.
Remaja ialah kumpulan peringkat usia yang aktif dan berada pada tahap transisi
daripada alam persekolahan kepada kejaya, daripada pelajar kepada ahli
masyarakat sepenuh masa. Perubahan ini mendedahkan remaja kepada nilai ingin
mencuba yang membuak-buak ditambah pula keadaan persekitaran mereka yang
berkecamuk dengan pelbagai isu yang menggugat nilai integriti individu.
Isu sosial yang
melibatkan pemimpin masyarakat, ahli politik popular serta individu yang
menjadi idola sebahagian besar remaja telah menjejaskan kepercayaan remaja
terhadap integriti. Remaja melihat integriti hanya sebagai slogan yang
terpampang pada dinding bangunan sebagai nilai penting yang wajib disuburkan
dalam jiwa masing-masing. Peranan media massa yang mendedahkan pelbagai
kepincangan yang berkaitan dengan integriti, seperti isu rasuah dalam kalangan
kakitangan kerajaan serta penyalahgunaan kuasa oleh pekerja sektor awam dan
swasta, telah mempengaruhi persepsi remaja tentang integriti yang sebenar.
Cabaran besar
bagi remaja ialah menjadikan integriti sebagai cara hidup yang subur mekar di
hati sehingga terluah dalam bentuk perlakuan yang indah dan sopan. Remaja telah
terdedah kepada proses penerapan integriti pada peringkat sekolah melalui
sistem pendidikan Negara, namun keliru apabila melangkah ke alam masyarakat
sebenar yang mengesampingkan nilai integriti daripada cara hidup mereka. Kekeliruan
ini perlu di atasi secepat mungkin oleh semua pihak, terutamanya ahli
masyarakat. Kumpulan dewasa dalam masyarakat seperti ibu bapa, guru dan
pemimpin masyarakat perlu sepakat membantu remaja dengan menjadi contoh yang
baik bagi mereka.
Remja kini
sebenarnya menghadapi masalah untuk mencari suri teladan yang baik sebagai
sumber inspirasi mereka. Ketandusan idola dalam masyarakat kini semakin
membimbangkan kerana kesannya terlalu besar kepada pembentukan nilai diri
remaja. Kesan daripada cabaran ini menyebabkan remaja memilih kumpulan yang
berakhlak rendah, seperti artis luar negara, yang terlibat dengan pelbagai
masalah sosial sebagai idola mereka. Kesan jangka panjangnya menyebabkan remaja
tidak dapat lagi membezakan integriti daripada tidak berintegriti.
Memahami makna
integriti yang sebenarnya penting bagi semua peringkat usia, terutamanya
remaja. Masyarakat pada semua peringkat sama ada pelajar sekolah, remaja,
dewasa yang berkerjaya ataupun kumpulan pesara, wajib mengembleng tenaga dan
upaya masing-masing agar integriti menjadi cara hidup yang terlekat kukuh dalam
sanubari rakyat Malaysia. Impian Malaysia untuk menjadi negara maju mengikut
acuan sendiri menjelang tahun 2020 akan terganggu jika aspek integriti ini
tidak ditangani dengan sebaik baiknya.
Cabaran keempat
Wawasan 2020 ialah membentuk sebuah masyarakat yang kukuh ciri moral dan
etikanya, dengan warganya mempunyai nilai keagamaan dan kerohanian yang utuh
dan ditunjangi oleh budi pekerti yang luhur. Cabarn ini diaspirasikan daripada
Rukun Negara kelima, iaitu kesopanan dan kesusilaan. Aspek ini dilihat amat
indah dan sempurna jika dapat dihayati dengan sebaik-baiknya oleh semua rakyat
Malaysia. Nilai integriti yang dibincangkan ini seharusnya dapat diterapkan
selancarnya dalam sanubari seluruh rakyat jika kita mampu memhayati nilai ini
dengan sempurnanya. Namun begitu, prosesnya agak sukar kerana keadaan
persekitaran yang mencabar sentiasa menekan dan menghakis nilai baik dalam
masyarakat.
Masyarakat kini
mempunyai persepsi yang sama antara amalan berintegriti atau tidak.
Penyalahgunaan kuasa yang berlaku dilihat sebagai perkara biasa yang dilakukan
oleh semua orang. Persepsi ini amat membimbangkan jika tidak akan diatasi
segera kerana kesannya menjadikan masyarakat hilang nilai, moral, dan etika
yang merupakan tunjang penting dalam nilai integriti. Hal ini merupakan cabaran
yang perlu ditangani oleh remaja. Sebagai kumpulan yang aktif, berinovasi dan
kreatif, remaja perlu bijak memberikan makna integriti daripada peringkat
individu sehingga masyarakat keseluruhannya.
Nilai integriti
ialah aspek penting yang lahir dari dalam diri setiap orang. Nilai ini
berkaitan dengan hati manusia secara individu. Oleh itu, integriti tidak akan
Berjaya diterapkan dalam masyarakat jika kita tidak membentuk hati dan
pemikiran masyarakat secara individu, iaitu melalui nilai keagamaan yang
dipercayai oleh semua orang. Setiap rakyat Malaysia yang beragama telah diasuh
dengan sebaik-baiknya oleh nilai ajaran keagamaan yang dipercayai oleh semua
orang. Setiap rakyat Malaysia yang beragama telah diajar sebaik baiknya oleh
nilai ajran keagamaan masing-masing tentang nilai yang baik, hati yang bersih,
jiwa yang bercahaya serta personaliti yang berbudi bahasa,
Penerapan nilai
integriti menjadi sebahagian daripada nilai keagamaan. Oleh itu, semua rakyat
Malaysia terutamanya remaja, wajib mesra dan intim dengan ajaran agama
masing-masing kerana hanya dengan cara ini, cabaran melaksanakan nilai
integriti mampu tercapai.
No comments:
Post a Comment